субота, 19 грудня 2009 р.

Зоотерапія - як засіб корекції емоційно-регулятивної сфери дитини

Перебудова нашого суспільства, пов’язана з переходом на ринкові відносини, призвела не лише до економічних та політичних змін, а й до змін моральних норм, поведінки людей, особливо молодого покоління.
Шкільні психологи, батьки відмічають: у дітей та підлітків зростає асоціальна спрямованість поведінки.
Такі діти не виконують вимог дорослих, пропускають уроки, втікають з дому, конфліктують з однокласниками і педагогами, безвідповідально ставляться до навчання, вживають алкоголь і наркотики, ведуть раннє статеве життя. У школі їх називають “важкими”, “важковиховуваними”.
Але ці два поняття слід розрізняти:

“важковиховуваний” – (той, хто протидіє впливу вчителя, батьків, якого важко виховувати, який несприятливий до виховання, соціального досвіду).

“важкий” – (який переживає особисті труднощі, переобтяжений внутрішніми проблемами, може бути не керованим, безвільним, агресивним, жорстоким).

У декого з цих дітей недостатньо розвинута совість, воля, вони легко піддаються зовнішнім негативним впливам і нездатні чинити їм опір, виявляють відсутність чіткої внутрішньої позиції, моральних орієнтирів.
На превеликий жаль наша традиційна школа обділяє турботою саме тих дітей, які найперше її потребують. Вони постійно зустрічаються із проявами неповаги чи брутальності по відношенню до себе в сім’ї. Це діти з складною долею, які потрапили в складні житєві обставини, педагогічно занедбані не розвинуті фізично та з затримкою психічного розвитку. Саме таким дітям найбільше потрібна увага, турбота про їхнє емоційне здоров’я та розвитку регулятивно-вольової сфери.
Психологічна служба Реваківської середньої школи разом з педагогічним колективом, здійснюючи спостереження, проводячи анкетування, опитування, соціометричні дослідження різних вікових категорій учнів, виясняючи умови проживання, співпрацюючи з органами місцевої влади першочерговим завданням ставить виявлення дітей які відносяться до цієї “групи ризику” . У нашій школі до групи ризику відносяться 15 учнів.
Вся наступна робота з цією “групою ризику” це профілактика по виясненню, розуміння та розпізнавання своїх агресивних імпульсів, протиправних вчинків і корекція зняття негативних емоцій, способами розрядки власного гніву й агресивності, уміння керувати ними й направляти в бажане русло.
Для зниження внутрішньо-особистісних суперечностей емоційного напруження та розвитку навичок релаксації у школі створено “Зимовий сад”, “Ігрова кімната “ з двома діючими фонтанами, співом птахів де учні на перервах, після уроків мають змогу зняти негативні емоції, розслабитися.
Навчання способом внутрішнього самоконтролю, пошук альтернатив поведінки ( подумай про різі варіанти розв’язання конфліктів та складних ситуацій)
Передбачення результатів поведінки – ( подумай про наслідки негативні та позитивні – до чого це призведе, хто виграє, хто програє)
У всіх класах для учнів проведено годину спілкування та батьківських зборів на тему: “Вплив інформаційно-комунікативних технологій на свідомість дітей та дорослих”
З діагностичною метою в початкових класах проводяться дослідження за методико проективного малюнку “моя сім’я” “Неіснуюча тварина” . де аналіз малюнку є не тільки засобом діагностики, але й одночасно й засобом корекції, оскільки допомагає дитині краще зрозуміти свій внутрішній світ, розібратися в своїх переживаннях.
Діти “групи ризику” залучені в різні гуртки, зокрема: спортивні, образотворчого, музичного мистецтва де в учнів розвиваються почуття внутрішнього контролю й порядку.
Малювання допомагає послабленню збудженості, розвитку зосереджуваності, довільності емоційно розгальмованих дітей.
Учні молодших та середніх класів з підвищеною агресивністю з метою відновлювально-корекційною роботою відвідують гурток “Музичні візерунки” де застосовується елементи арт-терапії і за допомогою музичних творів відбувається спілкування з музикою яке передбачає:
• Обмін переживаннями ( співпереживаннями, музична емпатія)
• Вивчення і реалізація особистісних переживань.
Наша школа сільска тому учні нашої школи мають можливість займатися спілкуванням з природою про що свідчить, шкільний сад, парк, клумби, садові гірки які квітують з ранньої весни і до пізньої осені.

Ще мені б хотілося презентувати новий напрямок у розвивальній, відновлювально-корекційній роботі з учнями нашої школи – це зоотерапія.
Ідея використати домашніх вихованців не нова. Ще в V столітті до н.е. Гіпократ стверджував, що верхова їзда прискорює не тільки процес відновлення після поранень, але не менш ефективно допомагає і меланхолікам, звільняючи їх від “темних думок”, вселить “думки веселі і ясні”. Древні вавілоняни, ассірійці, єгиптяни, а пізніше еліни і римляни вже свідомо займалися профілактикою хвороб і відновлювально-емоційним спілкуванням з тваринами яких заводили у своїх будинках.

ФЕЛІНОТЕРАПІЯ
Лікування за допомогою кішок.
Голоовне завдання для того, щоб кішка лікувала вас – це ваша любов до неї і щире добре відношення.
Кішка відчуває хворе місце і старається притиснутися до нього. Крім того, вона своїм теплом гріє хворе місце і виступає в ролі “грілки”.
Мурликання домашньої кішки відбувається на частоті між 22 і 44 герц.
Вчені з Ппівнічної Кароліни прийшли до висновку, що саме вібрація на цій частоті пришвидшує регенерацію клітин. Звуки мурликання заспокійливо впливають на психіку людини і знімають біль, підвищують імунітет. Ще кішки роблять масаж хворого місця лапками і уколи кігхтями

ДОГОТЕРАПІЯ
Дослідження показали, що діти в присутності тварин почувають себе спокійніше, впевненішне, особливо в незнайомій обстановці.
У дітей при читанні в голос тиск підвищуєьбся і пульс прискорюється, але при читанні вголос в присутності собаки і тиск і пульс залишаються нормальними.
Дослідження учениих із університету Варвіке ( Англія) – діти: які ростуть поряд з тваринами рідше пропускають школу тому, що здоровіше своїх ровесників, і імунітет у них сильніший чим у тих дітей, що немають четвереногого друга – кішечки чи собаки.
P.S Слюна цих тварин прикрасний антисептик

БДЖОЛИНА ТЕРАПІЯ
У школі працює гурток “Юний пасічник” який веде вчитель української мови та літератури Маценко Я.М.
Крім лікувальних властивостей самих бджіл та продуктів бджільництва, робота на шкільній пасіці допомагає розвивати такі якості як доброта, стриманість, контроль,силу волі, уміння перебороти страх....


ІПОТЕРАПІЯ
Іпотерапія (від грецького «hippos» – кінь) – метод лікування, заснований на взаємодії дитини з конем, адаптованим до можливостей дитини у навчанні верховій їзді. При їзді на коні м’язи спини тварини, здійснюючи тривимірні рухи, масажують м’язи ніг дитини – внутрішню сторону стегон, литкові м’язи, голеностоп, пахову область. Вершник, намагаючись прийняти на коні надійнішу і зручнішу посадку, вимушений щільніше притискувати ноги до коня, що збільшує силу дії на його м’язи.

У процесі верхової їзди в роботу включаються всі основні групи м’язів тіла. Це відбувається на рефлекторному рівні, оскільки дитина-вершник, рухаючись разом з конем, інстинктивно прагне зберегти рівновагу, аби не впасти, тим самим спонукаючи до активної роботи як здорові, так і уражені м’язи, не помічаючи цього. Механізм дії іпотерапії на організм людини такий самий, що й будь-якої іншої форми лікувальної фізкультури – під впливом фізичних вправ посилюються функції вегетативних систем.

При сильному спастичному зведенні ніг діти часто не в змозі сісти на коня глибоко, тому заняття починають немов напівлежачи, відкинувшись назад і розмістивши ноги ближче до шиї коня. Таке положення зручне для ніг, але незручне для вершника в цілому. Поступово дитина прагне сісти прямо, оскільки тільки у цьому положенні зможе самостійно триматися на коні, і їй доводиться опускати ноги нижче. Вершник, самостійно змінюючи своє положення і поступово випрямляючись, прагне глибше сісти на коня, що є одним з найважливіших принципів іпотерапії як методу фізичної реабілітації дітей з обмеженими можливостями. Дитина сама прагне подолати недуг і бачить результати своєї боротьби: стає зручніше сидіти, з’являється можливість управляти конем. Під час руху коня тулуб вершника виконує ті ж самі рухи, як і при ходьбі.

Окрім масажу ніг і сильної внутрішньої мотивації до занять, наявні ще два чинники, які сприяють зменшенню спастики. По-перше, це тепло – температура тіла коня на 2-3 градуси вища за температуру людського тіла. По-друге, відсутність внутрішньої напруги, яка іноді спостерігається у дитини при лікувальному масажі, оскільки в цьому випадку масажист регулює навантаження на м’язи. На коні дитина вибирає навантаження самостійно: вона росте поволі, плавно і постійно.

Одночасно з розслабленням ніг йде зміцнення м’язів спини та їхня гармонізація. Для збереження рівноваги на коні необхідна пряма посадка, нахил у будь-який бік веде до сповзання у цьому напрямі. Таким чином, при русі слаборозвинені м’язи формуються і зміцнюються, а закріпачені – розслабляються. Іпотерапія унікальна тим, що навантаження одних м’язів і розслаблення інших йде одночасно.

Протипоказань для проходження реабілітації методом іпотерапії майже немає.

P.S Одужання під стук копит. Усього п’ять сеансів верхи і депресії як небуло. Десять і ви скинули кілька кілограм. Навіть одна кінна прогулянка, переконують медики, творить дива. Покращує самопочуття, загострює пам’ять і увагу.
Англійський психотерапевт Нейл Бреннер сказав: ” Коні – це чарівні ліки для тих хто не може спрваитись зі своїми емоціями ”
Він використовує “кінну терапію” для лікування психічних розладів, алкогольної і наркотичної залежності.


Тварини приймають нас, такими, якими ми є, зі всіма помилками і недоліками. Вони пробуджують в людях ( різні вікові категорії) почуття відповідальності. Тварини володіють унікальною можливістю виводити людину із замкнутого внутрішнього простору. Вони пробуджують бажання спілкуватися з людьми, пізнавати оточуючий світ, радіти життю, любити життя і людей

Немає коментарів:

Дописати коментар