Усвоїй статті” Визначення поняття психологічної культури особистості в аксіологічному контексті” автор книги “ Аксіологічні основи психологічної культури особистості” Рибалка Валентин Васильович розкриває актуальність
Даної проблеми.
Динамічність життя і ступінь розвитку сучасної теоретичної, прикладної і
Практичної психології ставить завдання удосконалення методологічнихі методичних засад дієвої психотерапевтичної допомоги, відповідної до реальних соціокультурних умов існування людини, серед яких найважливішим для професійних психологів і психотерапевтів постає розвиток психологічної культури особистості.
У психологічному словнику за редакцією В.І.Войтка (90,с.84) дано визначення:
“Культура (лат.cultura-освіта, догляд, розвиток)- предметно-ціннісна форма освоювально-перетворювальної діяльності, в якій відображається історично визначений рівень розвитку суспільства і людини,породжується і утверджується людський сенс буття.
Аспекти аналізу культури:
· Морфологічний (культура як система)
· Функціональний (культура як засіб діяльності)
· Аксіологічний (культура як цінність)
· Типологічний (тип культури як історична цінність)
· Світоглядний (культура як співвідношення)
· Гуманістичний (культура як сфера самоцінності людини)
У єдності цих аспектів культура – інтегральний фактор соціалізації особи.
Культура особи повинна бути спрямована на утворення творчої свободи і гідності людини як вищої цінності.
Всебічний гармонійний розвиток сутнісних сил і діяльних здібностей людини
- мета культури.
Коли ж ми говоримо про психологічну культуру, то мусимо розглядати як цінність передусім систему психологічних знань,умінь, навичок, властивостей людини які інтегруються у вищі цінності- цінності особистості.
У згадуваному вище “ Психологічному словнику” за редакцією В.І.Войтка психологічна культура вчителя визначається як система антропологічних, психологічних, педагогічних знань умінь і навичок учителя, його особлива здатність розуміти психіку інших людей, вміння спілкуватися з ними.
Передумовами психологічної культури вчителя є його сформованість як особистості,... світоглядна зрілість., внутрішня настроєність на виховну діяльність. Уміння відчувати настрої дитини,її внутрішній світ, поважати гідність дитини як особистості, високе довір”я і справжня любов до дітей, уміння щедро ділитися з дітьми знаннями, емоційною наснагою свого серця- все це входить у зміст психологічної культури вчителя.” (90,с.144)
У “Психологічному словнику” В.В.Синівського і О.П.Сергієнкової, виданому за редакцією Н.А.Побірченко стверджується, що психологічна культура є “ невідємною частиною загальної культури людини”, і далі подаються такі її “необхідні елементи” як пізнання себе, пізнання іншої людини, уміння спілкуватись з людьми і регулювати свою поведінку”(89,с.197)
Психологічна культура спілкування передбачає обов”язкове володіння зовнішніми манерами поведінки, комунікативними уміннями, виразністю і нестандарнвстю засобів спілкування, “що дозволяє зберігати власну гідність і поважати індивідуальність партнера” виділено Р.В.) (89,с.197).
Потрібно відмітити, яке важливе місце займає у педагогічних системах видатних українських педагогів і психологів А.С.Макаренко і В.О.Сухомлинського розвиток у молоді таких властивостей особистості, як культура, гідність і честь особистості.
В сучасній психології та педагогіці ціннісний аспект гідності і честі як виховних категорій у методологічному і навіть технологічному плані успішно досліджує І.Д.Бех(10)
Отже, цінність особистості, її суб”єктивне усвідомлення і переживання у феноменах гідності і честі, виступають атрибутивними ознаками психологічної культури . Це має величезне значення як для психолого- педагогічного забезпечення розвитку нормальної психіки людини,так і для психотерапевтичної допомоги проблемній особистості.
“ Психологічна культура виступає як здатність особистості свідомо засвоювати, Формувати, зберігати, примножувати, передавати психологічну цінність особистості яґк сутнісну людську силу, ресурс, потенціал який забезпечує підвищення ефективності поведінки, предметної діяльності і життєдіяльності (виділено мною за Р.В.2009ст.11)
У даній статті висвітлюється теоретичні і методичні аспекти проблеми психологічної культури, учнівської молоді, вчителів і дорослих на основі особистісного ціннісного підходу.
Стаття В.В.Рибалка призначена для педагогічних працівників, вчителів, практичних психологів, керівників кадрів освіти.
В.В.Рибалка “Визначення поняття психологічної культури особистості в аксіологічному контексті.
М.Чернівці 2009р.
понеділок, 8 лютого 2010 р.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар