Аналіз впливів інформаційних технологій на суб'єкти навчання
Питання, що стосуються побудови діалогу користувача з комп'ютером, складні і різноманітні. Методологічні рекомендації охоплюють сукупність таких чинників:
- психологічні принципи побудови діалогу учня з комп'ютером;
- організацію процесу спілкування;
- лінгвістичні аспекти спілкування;
- варіативність спілкування;
- змістовні аспекти спілкування.
Одночасно, діалог учня з комп'ютером повинен відповідати тим основним психологічним принципам, яким відповідає спілкування. До того ж слід урахувати, що тут по суті спілкування моделюється, і досить суттєвим є те, що одним із партнерів у діалозі є розробник навчаючих програм, котрий хоча і не прямо, а побічно, але все ж досить суттєво впливає на характер спілкування учня з комп'ютером, бо він розумово програє спілкування раніше ще на стадії розробки програми діалогу. Взаємодія учня з комп'ютером будується так, щоб вона по можливості нагадувала спілкування людей і не створювала та не викликала небажаних емоцій. Учень не повинен боятися нових елементів і разом з тим бути впевненим у позитивному і доброзичливому ставленні до себе. Така система організації навчально-виховного процесу повинна здійснювати підтримку спробам навчатися спілкуванню, не спричиняти роздратованості у користувачів, стимулювати їх вести діалог, навіть тоді, коли вони не завжди бажають включати цей діалог.
Стосовно становлення і розвитку мислення учнів пропонується динамічна рівновага «раціонального мислення», (яке має лінійно сфокусований і аналітичний характер), та «інтуїтивного мислення», (що виникає у розвинутій свідомості). Раціональне мислення тяжіє до автономії, а інтуїтивне спрямоване до співставлень з інтегральними його тенденціями. У навчальному процесі обидва ці види мислення завжди збалансовані, однак при їх ізоляції виникає.
Як засіб навчання комп'ютер має такі дидактичні можливості:
1) формування науковості навчання;
2) інтенсифікація процесу навчання;
3) здійснення активних методів навчання;
4) сприяння мотиваційній стороні навчання;
5) здійснення систематичного та об'єктивного контролю знань і вмінь
студентів;
6) звільнення викладача від чорнової роботи.
На сучасному етапі комп'ютеризації дидактичні можливості використання обчислювальної техніки пов'язують із підвищенням інтенсифікації процесу навчання, але для цього потрібно мати навчальні програми, які б відповідали високим педагогічним вимогам. Одним із ефективних засобів використання комп'ютера в навчанні є його здатність керувати навчальним процесом учнів. Він може забезпечити індивідуальне навчання, самостійну роботу, допомогти учневі у разі необхідності при розв'язуванні різноманітних задач. Учень при спілкуванні з комп'ютером відіграє роль дослідника, тому можливості комп'ютера для реалізації проблемного навчання дуже великі.
Розробка нових інформаційних і обчислювальних технологій призводить до суттєвих змін в розумінні особливостей пізнавальних процесів діяльності людини, свідомості й міжособистісних стосунків. Оволодіння комп'ютерною грамотністю з точки зору психології свідчить про те, що в людини формується новий вид діяльності, оскільки використовуються принципово нові засоби При традиційних формах навчання вчитель не може враховувати всі індивідуальні особливості учнів і орієнтує навчальний процес на середнього учня з точки зору не лише його успішності, але й рівня психологічних характеристик.
Значну допомогу педагогам , практичним психологам може надати використання ЕОМ для психодіагностичного тестування учнів, наприклад, визначення об'єму пам'яті, концентрації уваги, репродуктивності розумових процесів, оригінальності мислення та ін.
Література: Соченко Ю.І., Коломієць Ю.В. Аналіз впливів інформаційних технологій на суб’єкти навчання.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар