неділю, 13 грудня 2009 р.

Психологічні аспекти викладання української мови в початкових класах

Педагогіка сьогодні відрізняється від педагогіки вчора: змінено саму модель освіти. Залежно від світосприйняття і світорозуміння нині виділяють науково-технократичну ( раціонально). Раціональна визначає практику української сучасної школи.
Характеристиками є:

• Лінійність навчання;
• Орієнтування на досягнення як най швидших результатів ( оцінки та рейтинги є самоціллю)
• Оточення конкуруюче
• Авторитарний тип мислення
Синергитична ( сучасна гуманістична модель)
- Це парадигма самореалізації особистості: від навчання що підлягає суворій регламентації, до навчання індивідуальної діяльності школяра, її корекції та педагогічної підтримки; Формування інтересу до навчання, бажання та вміння самостійно навчатися.
У умовах особистісно-орієнтованого навчання відбувається становлення та розвиток таких важливих якостей особистості, як спонтанність, рефлективність, уміння працювати з інформацією, здатність аналізувати та синтезувати її, критичність мислення, здатність переробляти інформацію, узагальнювати її, відбирати найголовніше робити висновки, вміння спілкуватись, висувати нові ідеї, приймати зважені рішення та відповідати за наслідки власних дій.
І тому, сучасні вчені, педагоги, психологи, методисти схиляються до того, що активізація та розвиток мислення учнів дає змогу розвивати їхнє мовлення, збагачувати словник, опановувати мову як засіб формування думок і обміну ними з іншими, вчитися бачити і розуміти красу та виразність мови.
Зокрема, К.Ушинський зазначав: “Той хто хоче розвивати в учневі мовні здібності, повинен розвивати в нього насамперед вміння мислити”. Процес мислення складається з нерозривно пов’язаних один з одним операцій аналізу й синтезу. Щоб вивчити рівень розвитку цих операцій мислення, а також здібності учня логічно мислити на словесному матеріалі можна звернутися до методики В.Марищука.



Аналіз
Методика полягає в доборі слів, що мають загальні родові ознаки логічні зв’язки з певним узагальнюючим словом. Кількість завдань 20.
18 і > високий рівень
14-17 – аналітичні здібності середні
9-13 – розвинені недостатньо

Високі показники в даному тексті свідчать , що в учня хороший словниковий запас, а це буває тоді коли учень багато читає, аналізує прочитане, здатний міркувати.
9-13 словниковий запас як активний так і пасивний дуже бідний. Мова бліда, засмічена словами-паразитами, він важко добирає необхідні слова.
Синтез
Методика полягає в об’єднанні слів загальним родовим поняттям і в пошуку “зайвого” слова, що до цього загального родового поняття не належить. Кількість завдань 20.
17 і > високий
Учень легко вхоплює зв’язки й закономірності , на словесному матеріалі, на підставі одиничних висновків здатний робити загальні висновки, мислить поняттями й категоріями, здатний “філософствувати”, має розширене поле сприйняття.
Рекомендації:

1. На уроках з розвитку мовлення не більше ( 3-5 хв доречно навчати учнів розв’язувати винахідницькі завдання:
2. Доктор психологічних наук О.Кульчицка пропонує перелік:
• Пінцет – 20секунд “Як з тонкої та вузької трубки нам витягти шматок папірця, якщо в нас напохваті немає пінцета”
• Ручки сумки -15сек “… щоб ручки сумки не тиснули нам на руки коли ми несимо щось тяжке?”
• Шкатулка -10сек – 4 тюбики з кришечками від зубної пасти, як за їх допомогою зробити ніжки для шкатулки.
3. Учитель допускає спеціально помилку…
4. Джоні Радарі – реконструкція – слова які загубили букви на правило “ і” чи “и” “е” чи “і” Розуміють ще зміну сюжетів, слів.
До всіх прикметників додати префікс “най” і прочитати текст у новому вигляді.
Рекомендації:
- запам’ятовувати треба в доброму настрої й на “свіжу голову”, коли ще не настала втома.
- під час запам’ятовування не треба чергувати матеріал, близький за формулою і змістом.
- слід обробляти інформацію для запам’ятовуванна, порівнюючи різні дані, спираючись на асоціації (смислові й структурні), виділяючи опорні сигнали (вузлики на пам’ять)
- коли учень щось вивчає, налаштовуйте його на уявлення, а не запам’ятовування .
- не примушуйте учня зазубрювати, краще з нею пограти з інформацією використовуючи вправи “Школи ейдетики”

Немає коментарів:

Дописати коментар